Länkstrategi – Steg 1

Det här är ett svårt ämne! Om ni tittar runt idag är det inte många byråer som öppet säger att de har länkar de jobbar med och främst pratar de om ”outreach” i deras länkstrategi. Så jag tänkte att att ni ska få ett recept från en riktig stjärnkock och lära er konsten om att arbeta med länkar!

Vi börjar med Outreach!

Det är klart och tydligt att en viktig raknings faktor är fortfarande länkar som pekar mot din webbsida. För att ge SEO kraft till din webbplats behövs det alltså att någon annan webbsida ute på nätet vill ”tipsa” sökmotorn om att din sida är värd att kolla på.

Tänk dig själv, du vill köpa en ny mus till din dator, om du inte är lika impulsiv och köper första bästa, så gör du säkerligen en sökning, kollar runt olika märken och framförallt kollar du lite recensioner, vad har andra sagt om detta. Lik det beteende så tänker även sökmotorer. Om andra pratar om just den här sidan, då måste den sidan vara bra.

Här är det viktigt att poängtera att alla sidor som skickar en länk till dig är inte bra sidor. Det är som om du skulle läsa en recension där företaget tillverkar en skitprodukt men har betalat 100 personer för att säga att deras produkt är bra. I längden är det inte hållbar! På samma sätt ska du tänka kring de webbsidor som länkar till din hemsida, så du inte skadar din länkstrategi.

Ingen vet exakt hur Googles algoritmer fungerar eller Bings eller Duckduckgo, men hintar från de själva får vi. Med den senaste core update may 2020 har vi lärt oss att content och UX är A och O.

många snöre bildar länkar - länkstrategi

Det här är viktigt för din Outreach-strategi.

Outreach som länkstrategi är när du når till bloggare, webbmasters och andra som har en potentiell bra sida och frågar om de kan tänka sig att göra något inlägg av värde som ankrar ett sökord som härleder till din hemsida. Allt för att ge din sida mer SEO kraft.

Men vad ska du tänka på?

Det är viktigt att den bloggare, den sidan du kontaktar visar bra mätvärden. Det finns många verktyg för att mäta sidornas olika värden. Jag kan tipsa om ett verktyg jag använder mycket. MOZ!

I MOZ finns det tre mätvärden jag går på, DA (domain authority), PA (page authority) och Spam Score.

Min regel (och det kan varierar) är att jag vill att det ska vara en DA och en PA med minst 7 och en Spam Score lägre än 20 %.

Sen är det jätteviktigt att länken kommer från en webbsida som har content som passar just din hemsida också. Du kan få SEO kraft om du länkar från en sida som säljer bilar till din sida som säljer bakelser men det är så pass lite kraft att det inte är värt i längden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *