Länkstrategi – Steg 2

I vår tidigare inlägg tog vi upp ämnet Outreach om en del av arbetet med en bra länkstrategi.

Det var klart och tydlig att du behöver länkar för att ranka bättre. Outreach kan vara ett sätt att bearbeta din länkstrategi. Det som är värt nu att nämna är att du bör vara försiktig om hur du arbetar med ett sånt betalsamarbete för att få länkar till dig. Detta kan tyvärr strida med Googles riktlinjer och på så sätt kan du straffas. Du behöver inte känna panik om du har redan gjort ett Outreach samarbete. Det du behöver tänka på är att göra det smart.

Konkurrenters länkar spelar roll

Ett sätt för dig att se vilka webbsidor kan kännas bra att ha i din länkstrategi kan du enkelt göra genom att göra en Backlinks analys. MOZ har ett sådant verktyg som tillåter dig att titta över vilka länkar som går till den webbsidan du tittar på.

Säg att du vill in i byggbranschen och vill sälja produkter, exempelvis plasttak. Du kan börja med att göra en Google sökning på just ordet plasttak och se vilka företag som rankar på det sökordet. Du får ett hum om vilka det är och har deras webbadress. Om du nu använder MOZ för att titta på vilka backlinks som kommer till dessa konkurrenter, kan du även identifiera möjliga samarbetspartner.

Seo, Google, Sök, Motorn, Optimering, länkstrategi

Försök att hitta samarbete till din länkstrategi

Att arbeta med länkstrategin är en balans mellan tidseffektivisering och pengar. Att köpa länkar via en Outreach strategi gör det enklare för dig att bygga länkar. Om du inte sitter på de pengarna kan du också försöka få länkar ”gratis”.

När jag säger ”gratis” menar jag att det går att skaffa länkar till din sida genom att hitta någon som är villig att göra det utan att vinna några pengar på det. Det kräver dock engagemang och framför allt mycket tid. Att skaffa sig bekanta på nätet som driver bloggar / nyhetssidor eller webbplatser som för dig kan vara intressanta är tidskrävande. Du behöver alltså bygga en relation till dessa skribenter genom att vara närvarande i deras värld. Att lägga in kommentarer på deras inlägg, att följa de på sina sociala medier, till och med att mejla och diskutera ett ämne av intresse. Allt detta ska du göra utan en baktanke att ”sälja”. Det du vill är vara en sann ”vän” med dina intressenter. Det är som sagt tidskrävande och nåt du får överväga.

Dator, Sammanfattning, Diagram, Företag, länkstrategi

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *